tirsdag den 24. januar 2017

Anime 2016: Prisuddeling

I dette tilbagebliksindlæg vil jeg uddele priser i 7 udvalgte kategorier - nogle er nye og nogle er gengangere fra sidste år. Jeg har overvejet anime, som er blevet afsluttet i 2016, og som jeg har set færdige. For mig er slutningen vigtig, så derfor har jeg valgt at gøre det på den måde. Jeg laver et separat blogindlæg, som fokuserer på priser til persongalleriet, så de er ikke med her. De nominerede står i alfabetisk rækkefølge efter anime'ens navn. En anime nævnes kun med både japansk og engelsk titel første gang, den optræder i nomineringerne. For at anerkende flest mulige anime, har jeg valgt at forhøje antallet af nominerede fra 3 til 5 i de kategorier, hvor det var muligt.


Bedste første episode
Dette er en ny kategori. Oprindeligt havde jeg også tænkt mig at have Bedste slutepisode, men jeg havde ikke rigtig nogen serier, jeg ville nominere. Så det blev kun til Bedste første episode. Det blev dog også kun til 3 nominerede i denne kategori, men jeg valgte at beholde den. Tanken bag Bedste første episode er, at episoden virkelig skal fange mig og gøre mig begejstret for serien. Den må også gerne fungere som en slags setup for serien. De nominerede er således:
  1. Haikyu!!: Karasuno Koukou VS Shiratorizawa Gakuen Koukou
  2. Joker Game
  3. Yuri!!! On ICE
1. Jeg har nomineret første episode af Haikyus tredje sæson, fordi jeg synes, at den kridter banen rigtig fint op til kampen, som skal fylde hele tredje sæson. Den afslutter også med en bold, der får det til at krible i en efter at se mere. 
2. Jeg blev ret hooked på Joker Game i eps. 1, som slutter med en sand cliffhanger. Baren blev sat højt med eps. 1 - i bakspejlet for højt.
3. Det er længe siden, at jeg er blevet draget ind i en serie inden for de første 20 sekunder af en episode - og sådan fortsatte det bare resten af episoden igennem. Der var plads til at lave en god start på historien og sætte rammerne, præsentere nogle af de vigtige karakterer, forklare lidt om skøjteløb og sjove scener. Episoden er også visuelt flot. Den overbeviste mig totalt om, at denne her serie skulle jeg altså se.

Vinder: Yuri!!! On ICE


Største skuffelse
Det blev kun til tre nominerede i denne kategori. Jeg har simpelthen ikke set flere serier til ende, som jeg er blevet skuffet over. De er røget på min liste over droppede anime efter 2-5 episoder. De nominerede er:
  1. Bungo Stray Dogs 1
  2. Joker Game
  3. Orange
1. Jeg har sat 1-tallet på, for at understrege, at der er tale om sæson 1. Halvvejs inde, gik jeg faktisk i stå. Serien stod meget længe på min On Hold liste, hvorefter jeg valgte at rykke den over på min Dropped. Der stod den så indtil året gik på held, og jeg gerne ville have et par serier mere afsluttet. Hen mod slutningen blev Bungo Stray Dogs sæson 1 bedre, men det ændrer ikke på, at jeg blev skuffet over den i starten. Den var alt for fjollet, og jeg savnede en mere sammenhængende historie. 
2. Som I kan se ovenfor, startede Joker Game rigtig godt ud. som jeg kom længere og længere ind i serien, blev jeg dog mere og mere skuffet. Jeg sad hele tiden og håbede på, at niveauet skulle løfte sig igen. At jeg ville opleve samme engagement i serien, som i eps. 1, men desværre skete det aldrig. Jeg savnede også mere sammenhæng mellem missionerne og en overordnet historie. 
3. Jeg var virkelig spændt på Orange, men på alt for mange punkter skuffede serien. Karakternes opførsel er underlig, og de to, vi skal heppe på (som par) er dem, der irriterer mig mest. Selvfølgelig synes jeg ikke, at Kakeru skal dø, men jeg udviklede bare ikke ordentlig interesse eller stærk sympati for hverken ham eller Naho. Og når en dramaserie ikke formår at engagere seeren i sine hovedpersoner og deres problemer, så fejler den i min optik. Der er også for mange hændelser, som jeg stiller mig uforstående overfor.

"Vinder": Orange


Største positive overraskelse
Denne kategori er forbeholdt anime, som på en eller anden vis har overrasket mig positivt. Det er serier, som jeg er gået ind til med forholdsvis lave forventninger og/eller direkte skepsis, hvor det efterfølgende har vist sig, at de havde mere at byde på. De nominerede er:
  1. Amanchu!
  2. Bungo Stray Dogs 2
  3. Nejimaki Seirei Senki: Tenkyou no Alderamin / Alderamin on the Sky
  4. Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu / Re:ZERO -Starting Life in Another World-
  5. Yuri!!! On ICE
1. Jeg gik ind til Amanchu! uden de store forventninger. Jeg tænkte, at det nok ville være noget a la Flying Witch. Amanchu! er en stille og rolig serie, men der er nogle quirky, sjove og yderst sympatiske karakterer. Så det var på den front, at serien overraskede mig. 
2. Det kan måske virke underligt, at jeg nominere sæson 1 under Største skuffelse og sæson 2 under Største positive overraskelse, men serien rejser sig virkelig i sæson 2. Som jeg også skrev i min Top 10, er sæson 2 markant anderledes i tone og flow. Den er medrivende, intens og forstår at bruge sin tid på at fortælle en målrettet historie. At jeg blev så skuffet over sæson 1, gjorde nok også min positive overraskelse over sæson 2 større.
3. Alderamin on the Sky starter ud med en gruppe sammensat af stereotyper, som redder seriens damsel in distress. Derfra overrasker den faktisk positivt ved ikke at følge mine forudsigelser, så er et par af karaktererne faktisk interessante, og serien udviklede sig til en ganske interessant og spændende militærserie. Den er bare alt for kort.
4. Re:ZERO -Starting Life in Another World- havde en interessant twist, hvilket var grunden til, at jeg startede på serien. Det var dog hovedpersonen Subaru Natsuki og hans gejst, der gjorde mig begejstret for serien. Den positive overraskelse holder desværre kun ca. halvvejs igennem serien. 
5. Jeg var forholdsvis skeptisk, da jeg begyndte på Yuri!!! On ICE, men min skepsis blev hurtigt blæst væk. I den forbindelse spillede eps. 1 en stor rolle. Som jeg nævnte i blogindlægget Anime 2016: Top 10, holder serien ikke niveau hele vejen igennem, men baren blev også sat meget højst med eps. 1. Samlet set var det stadig en underholdende serie, og jeg følte mig i godt selskab med karakterne. 

Vinder: Bungo Stray Dogs 2 & Yuri!!! On ICE









Bedste scene
Denne kategori indeholder spoilers fra de nominerede serier. På listen har jeg forsøgt at holde det spoilerfrit i benævnelsen af de forskellige scener, men det lod sig ikke gøre nede i uddybelsen. De nominerede er:
  1. Digimon Adventure tri. 3: Kokuhaku eps. 2 12:49 - Patamons bøn til T.K.
  2. Haikyuu!! Second Season eps. 24 18:48 - Den afgørende bold
  3. Kanojo to Kanojo no Neko: Everything Flows eps. 4 01:42 - Daru forener Miyu og hendes mor, før han siger farvel.
  4. Re:ZERO -Starting Life in Another World- eps. 18 19:28 - Rems svar til Subaru
  5. Yuri!!! On ICE eps. 5 15:28 - Yuris lange program
1. Det prikkede og sveg i øjnene, og jeg var lige ved at fælde en tåre under Patamons bøn. Det her er karakterer fra min barndoms, som har bragt mig eventyr og glæder. Scenen ramte mig lige i hjertet.
2. Jeg havde været med Karasuno igennem en stor udvikling. Så fra Suga server den sidste bold, til jeg ser og hører den ramme gulvet, sidder jeg nærmest og holder vejret. "Lad det ikke stoppe! Lad den ikke falde! Kom nu Karasuno!" Sådan sad jeg konstant og tænkte. Under hele scenen var jeg i tvivl om kampens udfald - lige indtil den afgørende smash skydes af, og seeren ser modstanderen. I det øjeblik tror jeg, at jeg kender udfaldet - nej, frygter jeg, at jeg kender udfaldet. Heldigvis tog jeg fejl.
3. Jeg synes, at det er en utrolig smuk tanke, at Daru forener mor og datter, og da han er sikker på, at de har det godt sammen, kan han sove stille ind i armene på den, han elsker mest. 
4. Eps. 18 er virkelig Rems. Hun gør den værd at se, og hun sørger for, at Subaru (og Re:ZERO) kravler op af sit sorte hul. Sidste del af hendes svar til Subaru, er så spot on, og jeg forstår godt, hvorfor hun har så mange fans og kaldes best girl.
5. Nærmest fra første tone var jeg tryllebundet af musikstykket Yuri On Ice. Som programmet skrider frem, stiger intensiteten, og jeg opdager, at jeg har det præcis som Viktor siger. Jeg kan slet ikke se væk. Jeg hepper og hepper på Yuri og håber virkelig, at han skal lykkedes med sine spring.  

Vinder: Haikyuu!! Second Season eps. 24 18:48 - Den afgørende bold



Bedste action
Jeg syntes, jeg havde set for få sportsanime til at lave en decideret sportskategori. Der er dog stor intensitet og sin egen form for action i sportsanime, så jeg har valgt at inddrage dem i denne kategori i stedet for. De nominerede er derfor:
  1. Diamond no Ace: Second Season
  2. Haikyuu!!: Karasuno Koukou VS Shiratorizawa Gakuen Koukou
  3. Mobile Suit Gundam: Iron-Blooded Orphans
  4. Re:ZERO -Starting Life in Another World-
  5. Bungo Stray Dogs 1 + 2
1. Der er knald på både intensitet og indlevelse i kampene i Diamond no Ace. Spillernes aura vises også ligesom i andre action anime, når to fjender står over for hinanden. Nogle gange skulle man endda ikke tro, at det "kun" drejede sig om baseball. Af og til minder det mere om en kamp på liv og død. 
2. Jeg har bevidst valgt kun at nominere sæson 3, da den er meget mere action præget end sæson 2, da den kun dækker én kamp. Haikyu!!s action er knap så flashy, men ikke desto mindre formår serien at holde spændingen igennem 10 episoder, og det fortjener at blive anerkendt.
3. Engang imellem er det godt med noget mecha action - og i 2016 blev det kun til en mecha serie for mit vedkommende. Mecha er ikke for alle, men er man om bord, vil Iron-Blooded Orphans ikke skuffe, når det gælder action og kampe. 
4. Re:ZERO har nogle gode actionscener - og den er faktisk mere brutal, end jeg først havde regnet med. 
5. BONES leverer flot animation, som virkelig gør actionscenerne til en fornøjelse at se. Bungo Stray Dogs byder på flashy action, hvor karakternes overnaturlige kræfter bliver illustreret og brugt rigtig fint. Samtidig er der også en god intensitet, selvom flere af kampenes udfald er semi-forudsigeligt. 

Vinder: Bungo Stray Dogs 1+2


Bedste drama
Det blev kun til 3 nominerede, men jeg ville gerne inkludere denne kategori i år.  De nominerede er:
  1. 91 Days
  2. ERASED
  3. Shouwa Genroku Rakugo Shinju
1. Der udspiller sig et ganske udmærket drama i 91 Days. Det er en klassisk hævnhistorie, men man drages alligevel ind i den - især pga. forholdet mellem den mandlige hovedperson Angelo Lagusa og hans ene mål Nero Vanetti
2. ERASED er spændende og medrivende. Jeg vil så gerne, at det skal gå karaktererne godt. Når Kayo Hinazuki smiler, smiler man med. Serien rammer mig simpelthen lige i hjertet flere gange, og derfor løber den med sejren.
3. Shouwa Genroku Rakugo Shinju er anime til voksne, hvor der udspiller sig et interessant trekantsdrama. Historien er veludført, velfortalt og velillustreret. Mit engagement i karaktererne var bare ikke så stort, som det kunne have været. 

Vinder: ERASED


Bedste healing anime
Da der efterhånden sjældent går en sæson uden jeg ser mindst en healing anime, tænkte jeg, at det var på tide, at de fik deres egen kategori. De kan jo sjældent puttes ind under de andre kategori, jeg ellers har haft tendens til at køre med. For mig er en healing anime, en anime der får mig ned i gear, og som jeg kan slappe af til. Den er fyldt med hyggelige stunder og hjertevarme. De nominerede er:
  1. Amanchu!
  2. Flying Witch
  3. Natsume Yuujinchou Go
  4. Poco's Udon World
  5. sweetness & lightning
1. Som nævnt i Anime 2016: Musikken spiller soundtracket en stor rolle i Amanchu!. Det er lyden af sommer og bølger. Amanchu! henfører seeren til varmere tider. Jeg fik også helt lyst til selv at lære at dykke. ^^; Alligevel bliver der også plads til noget personudvikling, hvilket er dejligt.
2. Landlig fred og ro tilsat lidt hyggelig magi. Flying Witch foregår i et meget langsomt tempo, som lader seeren komme ned i gear. I nogle perioder lige langsomt nok dog. 
3. Natsume er stadig en god serie. Der er gode fortællinger, sjove og sympatiske karakterer. Den er dog blevet mere og mere action præget siden sæson 1 - og "action" og "healing" er ikke ord man skal bruge i samme sætning. Atmosfæren er heller ikke rigtig den samme længere.
4. I starten var jeg lidt skuffet over to ting: Jeg syntes, ikke det overnaturlige element var nødvendigt. Der var for lidt mad i forhold til en serie, hvor "Udon World" indgår i titlen. Poco overvandt mig dog med sin charme - altså tanukien Poco. Hen mod slutningen gav det desuden mening med det overnaturlige element, hvilket også var med til at løfte serien. Den var faktisk tæt på at komme med i Top 10. 
5. Sweetness & lightning gør mig så lækkersulten. Det er en sød og sjov serie, som undgår nogle faldgruber, som jeg havde frygtet, da den begyndte. Serien står og falder nok meget med, om man kan lide lille Tsumogi.

Vinder: Amanchu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar