tirsdag den 10. januar 2017

Anime 2016: Musikken

Musikken spiller en stor rolle for mig i anime. Et godt soundtrack kan løfte en serie og styrke min indlevelse i både de humoristiske scener og de dramatiske. Et virkelig godt soundtrack kan også genaktivere, de følelser jeg havde da jeg så en given scene, når jeg hører det efterfølgende. 

For mig består en god OP af flere dele og har flere funktioner. Dels skal sangen/musikken fange min interesse og gerne sætte stemningen for serien. Billedsiden skal være interessant og må gerne eksperimentere med det visuelle udtryk - og jeg elsker, når der bliver brugt symbolik. OP'en skal i det hele taget gøre mig (mere) hooked på serien. 

En god ED derimod stiller jeg ikke nær så høje krav til. Der bliver generelt heller ikke gjort nær så meget ud af ED'er som OP'er. Hvis jeg når til ED'en er jeg jo også begyndt på serien, men det er selvfølgelig godt, hvis den kan medvirke til (fortsat) at overbevise mig om, at det er en god serie. En ED kan både bruges til at gejle seeren op til næste episode, eller til at geare ned og henlede til reflektion. Det kan også bare være en sjov krølle på episoden. Den skal bare passe til serien på en eller anden vis - og så må sangen/musikken selvfølgelig også gerne være god.

I dette indlæg vil jeg altså uddele tre priser: Bedste soundtrack, Bedste OP og Bedste ED. De nominerede står i alfabetisk rækkefølge efter seriens navn. Jeg har kun overvejet musik fra anime, jeg har afsluttet med undtagelse af Magical Girl Raising Project, som jeg stadig er igang med. 


Bedste soundtrack
De nominerede er:

Vinder: Yuri!!! On ICE af Taku Matsushiba og Taro Umebayashi

De nominerede soundtracks har alle bidraget til at sætte stemningen i hver deres serie. Amanchu! soundtrackets blide toner, fik mig til at slappe af. Haikyu!! Second Seasons soundtrack matchede både de sjove og de intense øjeblikke. Re.Zero havde nogle karakteristiske musikstykker, så man ikke var i tvivl om, hvad der nu skulle ske. Soundtracket i Showa Genroku Rakugo Shinju førte mig tilbage til Showa perioden. 
Yuri!!! On ICE soundtracket løb med sejren, fordi det virkelig var med til at løfte serien. Særligt stykket Yuri On Ice dragede mig mod serien, dens hovedkarakterer og deres kampe. Jeg følte stor indlevelse, når især det nummer tonede ud fra højtalerne. 


Bedste OP
De nominerede er:

Vinder: Yuri!!! On ICE OP History Maker af Dean Fujioka

OP'en til 91 Days er primært nomineret på baggrund af sangen og TK's sangstemme. Ind imellem spiller sangen dog også sammen med klipningen af billedsiden.
Eraseds OP gør det fint på billedsiden, men jeg finder sangen lidt for upbeat i forhold til, hvor dyster og dramatisk serien egentlig er.
Joker Games OP er på sin vis en klassisk præsentation af karakterne, men den sætter også virkelig tonen for serien. 
Usurahi Shinju er ikke en sang, jeg ville sætte mig til at høre, men den fungerer utrolig godt sammen med billedsiden i Showa Genroku Rakugo Shinjus OP. Skulle jeg uddele en 2. plads, ville denne OP løbe med den.
Både sangmæssigt og visuelt er OP'en til Yuri!!! On ICE en sikker vinder. Jeg faldt pladask for den allerede første gang, jeg så den. Den var i høj grad med til at gøre mig mere interesseret i selve serien - og det er præcis det en god OP skal gøre. 


Bedste ED
De nominerede er:


Vinder: Haikyu!! Second Season ED1 Climber af Galileo Galilei

ED'en til Bungo Stray Dogs 2 fokuserer på rivaliseringen mellem Atsushi og Akutagawa samt deres forhold til hinanden og Dazai, hvilket er et vigtigt omdrejningspunkt i sidste del af sæsonen. Så kan jeg også godt lide sangen - deraf nomineringen. 
Magicals Girl Raising Projects ED er visuelt lidt kedelig, men der er (sikkert) noget symbolsk i den også med Snow White, der holder en plante, der vokser lige så stille. (Jeg mangler at se serien færdig.) Sangen er også ganske udmærket. 
Sweet Darwin er en sød sang, og den passer bare rigtig fint til Poco's Udon World. Billedsiden understreger, at Poco hjælper Souta med at reflektere og mindes barndommen, så han kan komme til at se lyset. 
Yuri!!! On ICE er spækket med god musik og ED'en er ingen undtagelse. Jeg kan også godt lide, hvordan de sociale medier indgår, hvilket de jo bruger i serien.
Titlen Climber på Haikyu!! Second Seasons ED1 siger nærmest det hele. Det passer så godt på Karasunos volleyballhold og især hovedpersonen Hinata, som illustreres ved den lidt forpjuskede krage, der kommer flyvende efter de andre. Samtidig præsenteres karaktererne på en simpel men god måde. ED'en er bare spot on mht. Haikyu!! så derfor vinder den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar