tirsdag den 8. november 2016

Til KōyōCon for første gang

I weekenden løb KōyōCon af stablen for 4. gang. I år var connen rykket fra Randers og tilbage til Grenaa. Jeg var som sagt ikke selv af sted. I stedet har jeg aftalt interviews med to deltagere. Det første er med Sascha Nielsen, som deltog for første gang til KōyōCon. Det var dog langt fra hendes første conbesøg. Sascha har nemlig været en del af fanmiljøet i 12 år, og hun har cosplayet i 11 af dem. Hun har også besøgt conner i udlandet heriblandt London MCM Expo, Animecon og Uppcon. Sascha er 27 år gammel og bor i Aalborg. Billederne i indlægget her er Saschas egne.


Hvordan hørte du om KōyōCon, og hvorfor valgte du at tage af sted i år?
Jeg har kendt til connen, siden arrangørerne gik i gang med at planlægge den første KōyōCon. Jeg plejede dog at arbejde i butik, og hvert år lå KōyōCon i en af mine arbejdsweekender, så det var først i år, jeg havde fri til at kunne besøge connen. 

Jeg valgte at tage af sted for at se hvilken type con, det var, for at hygge mig med mine venner og for at dække connen på vegne af det danske cosplay magasin DKos.


Hvad synes du generelt om KōyōCon 2016? Levede connen op til dine forventninger? 
Jeg synes, det var en rigtig hyggelig convention, som især havde mange forskellige events og paneler at byde på. Der var en dejlig, afslappet stemning på connen, og alle gæster virkede til at have det sjovt. KōyōCon var lige som det, jeg havde forestillet mig, inden jeg tog hjemmefra.


Hvad var det bedste ved KōyōCon 2016?
For mig er det bedste ved conventions altid at nyde cosplayshowet, hvor man bliver underholdt af cosplayere, der har lagt mange timer i deres kostumer og acts. Og så selvfølgelig at skabe nye bekendtskaber samt styrke gamle, under connen.



Hvad synes du om lokalefordelingen og Grenaa Idrætscenter som ramme? 
Lige da jeg ankom, synes jeg, det var lidt svært at finde rundt, da connen består af flere lange, tynde gange. Men heldigvis var der et kort over stedet i deres conbog, så det blev hurtigt nemt at finde rundt. 

Derudover synes jeg fordelingen af de forskellige lokaler var fornuftig, og størrelserne af lokalerne var også passende til deres formål. 
Det eneste, jeg synes, var en smule ærgerligt, var at deres skiltning ikke altid var lige tydelig. Men det er heldigvis en lille ting, der nemt kan forbedres.



Hvad synes du om de forskellige områder til KōyōCon 2016? Var der et område, du brugte mere end de andre?
Jeg synes, de forskellige områder var passende i deres størrelser. Især Artist Alley området var stort, hvilket var dejligt at se. Og det var super fedt at gruppen Warcrafters havde fået et stort rum til alt deres udstilling og små spil. 

Som en gamer fandt jeg det dog en smule ærgerligt, at spilområdet var nærmest ikke-eksisterende, men kun 5-6 spilmaskiner, placeret midt i den store forhandler hal.


Hvilke events deltog du i, og hvad synes du om dem?
Jeg så de tre cosplaydommeres forskellige paneler, da jeg selv er cosplayer og elsker at få nye tips og tricks. Jeg overværede nogle af de sociale lege, så som Quidditch og Anime Dating Game, der altid er gode til at knytte båndene imellem congængere. Jeg så også lørdagens cosplayshow og søndagens craftsmanship konkurrence. Som nævnt tidligere er konkurrencerne altid et højdepunkt for mig til conner, så disse nød jeg allermest.



Hvordan håber du, at KōyōCon vil udvikle sig i fremtiden?
Jeg håber, de med tiden kan udvide til en endnu større lokation, men at de stadig formår at bibeholde den hyggelige og afslappede atmosfære. Og at de holder fast i deres fyldte eventskema, da det er fedt når der er events for enhver smag.


Skal du deltage næste år?
Hvis jeg har mulighed for det, vil jeg rigtig gerne deltage næste år. Jeg elsker de "mindre" conventions (helt lille var connen jo ikke, da de havde omkring 550 gæster i år), da de er hyggelige og intime på en helt anden måde end de store conner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar