mandag den 18. juli 2016

Anime sommer 2016: del 2

Den danske sommer har vist sig fra sin våde og kolde side (som vi kender den). Så det er godt, at der er begyndt en ny sæson anime, som man kan hygge sig med indenfor. Jeg er i denne sæson begyndt på 5 serier, som jeg kommer omkring i alfabetisk rækkefølge. Nederst har jeg rangeret dem ud fra indholdet af de episoder, jeg har set, samt de forventninger (og forhåbninger) jeg ellers har til dem. Alle serier kan ses på Crunchyroll.


Genrer: sport
Studie: MAPPA
Episoder set: 2/24
Oprindeligt havde jeg faktisk ikke tænkt mig at se Days. Dels er jeg ikke til fodbold, og dels fandt jeg stilen for simpel og grim. Efter at have læst anmeldelser på ANN, besluttede jeg mig dog for at give den en chance alligevel. I eps. 1 var stilen, som jeg havde forventet den, men den blev en smule bedre i eps. 2. Efter eps. 1 var jeg ikke imponeret, men eps. 2 kom lidt efter det.
Historiemæssigt er det interessant, at vi har med en fuldstændig (men meget ihærdig) newbie at gøre frem for en upcoming stjerne. Jeg synes stadig ikke, at Days er en fantastisk serie, men den er okay - og der er endnu ikke dukket nogen irriterende karakterer op. Så jeg regner med at se videre på Days, men jeg forventer mig ikke det store af den. 


Genrer: comedy, fantasy, slice of life
Studie: Pierrot Plus
Episoder set: 1/13
Jeg læser mangaen, så jeg skulle selvfølgelig se, hvordan serien er som anime. Jeg er som sagt ked af farveskalaen, som der er blevet valgt til animeserien. Jeg synes, at det ville have fungeret bedre med nogle mere nedtonede farver. Det behøvede ikke være i Natsume-stil, men bare i den retning.
Imens jeg har læst mangaen, har jeg haft en klar forestilling om hovedpersonens stemme, hvilket var en stor del af min oplevelse af hans personlighed. Den valgte stemme er okay, men ikke som jeg forestillede mig den, hvilket indtil videre har gjort Ashiya til en svagere karakter i min optik.
På trods af min kritik blev jeg selvfølgelig overvundet, så snart Fuzzy gjorde sit indtog på skærmen. ^^; The Morose Mononokean gør sig okay som anime, men indtil videre, synes jeg noget bedre om mangaen.


Genrer: drama, romance
Studie: Telecom Animation Film
Episoder set: 2/13
Orange var nok den serie, som jeg havde størst forventninger til i denne sæson. Ikke fordi der er en hel masse nyskabende i den, men der lød til at være mulighed for en god, medrivende og rørende historie. Orange kommer fint fra start. Kernegruppen bliver præsenteret, og seriens gimmick bliver bragt i spil. Jeg er spændt på at se, hvordan det vil fungere fremadrettet i serien. På et tidspunkt må der vel også ske nogle ændringer ud fra, hvordan hovedpersonen Naho handler.
Jeg vil ikke afsløre for meget her, da jeg synes man selv skal se det. Jeg vil dog understrege, at det IKKE er en mysteryserie. Fokus ser ud til at være forholdet imellem kernegruppens seks medlemmer og deres udvikling. Dette passer mig dog også glimrende. Får jeg mon en serie på højde med Honey and Clover...? Det er naturligvis min forhåbning, men jeg vil heller ikke sætte mine forventninger for højt for så at blive skuffet.


Genrer: comedy, romance, slice of life
Studie: TMS Entertainment
Episoder set: 2/13
ReLIFE var en af de serier, som jeg var lidt mere skeptisk omkring. Jeg var i tvivl om, om den ville gå hen og blive for plat. Den har dog overrasket mig meget positivt. Indtil videre synes jeg, at der er en god balance mellem det seriøse og det sjove i serien. Der har dog ikke været det store drama endnu - og det tror jeg heller ikke der kommer, men serien lægger op til, at hovedpersonen kommer til at reflektere over nogle ting (i livet). Dertil kommer, at der er nogle uopklarede elementer i serien, som jeg ser frem til at få svar på. Jeg har været godt underholdt i begge episoder - og været i udmærket selskab.


Genrer: slice of life, comedy
Studie: TMS Entertainment
Episoder set: 2/12
Oprindeligt havde jeg ikke planlagt at se sweetness & lightning. Igen var det anmeldelserne på ANN, der overbeviste mig om at give serien en chance. Jeg gik således ind til serien med forventning om at få en hyggelig og sød healing anime - og jeg blev ikke skuffet.
Datteren Tsumugi er kær uden at blive irriterende. Hun minder mig lidt om Naru fra Barakamon - især på grund af den måde hun taler på. De tre karakterer er en underlig trio, men de fungerer faktisk fint sammen. Jeg er især lettet over, at der (indtil videre) ikke har været nogen form for romantiske undertoner mellem faren Kohei Inuzuka og hans elev Kotori.


Min Top 5 ser altså således ud indtil videre:
  1. ReLIFE 
  2. Orange 
  3. sweetness & lightning
  4. The Morose Mononokean 
  5. Days

Ingen kommentarer:

Send en kommentar