torsdag den 22. oktober 2015

"KōyōCon skal altid være KōyōCon."

Mit første optaktsinterview til den kommende KōyōCon er med Mikkel Køppler på 17 år. Til dagligt studerer han til pædagog. Mikkel tager turen til Randers fra Frederikssund. Sidste år kunne han nøjes med en kortere rejse, da han gik på efterskole i Hobro. KōyōCon 2015 bliver hans 3. con, og 3. gang, han cosplayer. Under kyndig vejledning fra sin mor, syer han selv sine kostumer. Hans interesse for anime er dog noget ældre. Den startede dengang TV2 viste PokéMon og Tokyo Mew Mew. Det var dog først, da Mikkel gik i 7. klasse og han faldt over serier som Fullmetal Alchemist og Death Note, at han rigtigt begyndte at gå op i det. 


Hvordan blev du interesseret i cosplay? 
Som afslutning i 9. klasse i min folkeskole har vi den her tradition med, at vi alle klæder os ud, kaster med karameller og sprøjter med barbarskum på de yngre klasser. En kammerat og jeg havde netop set Soul Eater og blev forelsket i Excalibur og hans sang. Så vi lavede et Excalibur kostume til hver, og det var faktisk først midt i sommerferien, at det gik op for mig ”… Det var jo et cosplay! Jeg er jo cosplayer!”. Jeg ved ikke, hvorfor det gik op for mig på den måde, men det gjorde det.
Så startede jeg på min efterskole i Hobro, og der vidste det sig, at de havde et valgfag, som hed ”cosplay”, og det meldte jeg mig hurtigt til.

Hvilke andre conner har du været med til og hvornår?
Jeg var til min første con sidste år til Koyo sammen med 3 fra min efterskole. Ca. et halvt år senere tog vi så 4 kammerater og jeg til (The Last) SVScon. Det var morsomt, for der var forskelligt stemninger – uden at nogen af dem var dårlige! De var bare… jeg ved det ikke. Men stemningen var anderledes, og jeg ved ikke, om det var, fordi jeg sad og spillede lidt for meget Cards Against Humanity til at være med i SVS-eventene, men jeg synes, at de events, jeg var med til hos KōyōCon 2014, var sjovere; ikke at SVS var kedeligt.

Hvordan hørte du om KōyōCon, og hvad var dit første indtryk af den?
Ehm… Jeg tror, at en kammerat og jeg googlede ”cosplay con” eller et eller andet, for jeg husker egentlig ikke, hvordan vi opdagede KōyōCon. Om en af dem fra efterskolen skulle have nævnt det, ved jeg heller ikke.
Mit første indtryk var ”Nøj, hvor er der mange mennesker.” Og så gik vi om i køen og snakkede med firdobbelt Kaneki Ken (Tokyo Ghoul) cosplayers, imens vi ventede. Stemningen var utroligt indbydende, og der var ikke så mange mennesker, at man var ved at blive kvalt, selvom der var mange. Det overraskede mig, positivt, hvor imødekommende mennesker var, og det var en himmelsk følelse at se en Shizuo (Durarara) løbe ned af en gang efter en Izaya (samme), mens han råbte (IIIIIzzzaaaayyyyaaa!!!), og det skete måske 10 minutter efter, at vi havde fået vores armbånd. Det gav mig det indtryk, at ”folk her, er enten ligeså nørdet, eller mere, end dig selv.”, og det er nok den bedste følelse – at føle at fremmede mennesker, som aldrig har set dig før, siger ”hej” eller laver en reference om ens eget cosplay.

Hvorfor valgte du at tage med til din første KōyōCon?
Truth to be told, så var det jo med min efterskole, og den primære grund var faktisk, at mit ”crush” også skulle med. De to andre, som jeg ikke rigtigt havde snakket med før, blev dog også utroligt gode venner. Så det der skete var, at vi en aften, tre elever, styrtede rundt på efterskolen og inviterede 20 mennesker til KōyōCon, og så løb de tør for billetter. Så kun 4, inklusiv mig selv, havde fået billetter.

Hvorfor har du valgt at deltage til KōyōCon i år?
Fordi en af de før nævnte kammerater også kommer der, og jeg ser ham ikke så meget, fordi han bor på et kollegie i Grenaa, og jeg bor på Sjælland. Og så fordi KōyōCon, som min første con, altid vil have en særlig plads i mit hjerte.

Skal du følges med nogen til KōyōCon?
Som sagt ovenfor, så en kammerat. Desuden har jeg hørt en fugl synge om, at der skulle komme en gruppe fra hver af Danmarks to rollespilsefterskoler.

Hvordan er dine forventninger til KōyōCon?
Jeg forventer at møde nye menneske, se cosplays som er langt bedre end mit eget, få ingen søvn overhovedet og fortryde det om mandagen i skolen, deltage i nogle hyggelige events, og snakke med min kammerat; og kan man lade være med at forvente et fantastisk cosplayshow?
Jeg forventer også at leve af nudler, kaffe, og sukker.

Hvad ser du mest frem til og hvorfor?
Det er nok at møde min kammerat, og på nuværende tidspunkt er det sagt mange gange og begynder at lyde som en dårlig undskyldning. Dette er ikke meningen.

Hvad synes du om programmet? Er der f.eks. events, som du MÅ deltage i eller se?
Dub that anime: Fordi jeg tænker det ikke kan fås sjovere, og fordi… hvor slemt kan det blive? Det skal der i øvrigt ikke svares på!
Gæt en opening/ending: Jeg synes selv at openings/endings er en vigtig del af anime, fordi det giver mig mulighed for at genleve de følelser anime’en gav mig. Eller bare fordi det er lidt for catchy.
In character speed dating: Fordi jeg ikke kan lade være, og fordi man jo skal lære det et eller andet sted fra.

Er der noget, som du håber, at KōyōCon har ændret eller forbedret i forhold til sidste år? 
Vedr. Who's that pokémon: det kunne være sjovt, hvis det første år havde været generation 1, år 2 = generation 2 osv. frem for kun at bruge generation 1. Udover det så er jeg en person, der foretrækker at tingene ikke ændrer sig for meget, og at man ligesom ved, hvad det er man går ind til. Men der er ikke lige noget, hvor jeg tænker, at det skal ændres.

Hvordan vil du gerne se KōyōCon udvikle sig i fremtiden?
Jeg vil gerne se, at KōyōCon bliver ved med at være den con, jeg var med til første gang. Den må godt ændre sig, det er ikke det, men jeg vil - som jeg også lige nævnte før - gerne have, at KōyōCon altid vil være KōyōCon .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar