torsdag den 19. februar 2015

Til J-Popcon for 1. gang sammen med sin datter - drevet af nysgerrighed

Normalvis plejer jeg at betegne mig selv som hørende til blandt "de ældre condeltagere", men jeg alligevel et stykke op til den næste deltager, som jeg har interviewet. Nynne er 47 år. Hun bor i Svømmehalskvarteret på Frederiksberg. Det er første gang, hun skal deltage til J-Popcon. Hun skal sidde med sin tegneskole i Artist Alley, men hun kunne også godt have fundet på at tage af sted som almindelige deltager. Hun blev introduceret til manga af sin datter på nu 19 år.


Fortæl lidt mere om, hvordan din datter introducerede dig til manga.
Min datter blev tidligt interesseret i serier som Pokémon og Naruto og samlede både på kort og bøgerne. Jeg tror, at interessen for Pokémonkortene allerede startede, da hun gik i børnehave, hvor de byttede kort med hinanden. Med hendes øgede bevægelsesfrihed på internettet fulgte også flere serier. For mig er det naturligt at interessere mig for, hvad hun er interesseret i, og her har hun åbnet en ny verden for mig.

Læser du også selv manga og ser anime?
Jeg læser ikke manga som sådan, men jeg ser en del, som jeg bliver jævnligt præsenteret for af min datter - og jeg er ret vild med at se historier, der bliver præsenteret på en helt anden måde, end vi er vandt til i Vesteuropa.

Har du en yndlingsanime?
Jeg blev bjergtaget af Count of Monte Christo, fordi den kunstnerisk eksperimenterer med et visuelt udtryk, som jeg ikke har set før, og fordi den gav en nyfortolkning og en vinkling af en historie, som jeg som ung fulgte trofast med i, da den blev vist som serie i DR - hele Danmarks eneste kanal dengang. Serien fra min ungdom var muligvis mere tro mod det oprindelige forlæg - en bog - men når man nu vælger at genfortælle en klassiker, mener jeg, at denne er tro mod selve kernen af historien (nogen spænder ben for andre for egen vindings skyld med alvorlige konsekvenser), og så er en nyfortolkning på sin plads.

Hvordan hørte du om J-Popcon?
Det har været i forbindelse med, at min datter deltog i et konvent i Herning for ca. 2 år siden, og vi efterfølgende var i Farum for at opleve noget af det, hun havde oplevet i Herning, at vi snakkede om, at der var noget, der hed J-Popcon.

Har det været SVScon, hun var til i Herning – og Genki i Farum?
Ja, det var det. ;)

Hvorfor har du valgt at deltage til dette års J-Popcon?
Der er to dagsordener: 
1) I år var det oplagt at prøve at få et bord ved Artist Aley, fordi en stor del af mine elever er vilde med manga, og da de i forvejen skulle derind tænker jeg, at de ved bordet netop får mulighed for at afprøve deres egne evner under pres samtidigt med at de øver købmandsskabet bag enhver kunstner – det har kunstnere per erfaring ellers svært ved.
2) I de stunder, hvor eleverne ikke sidder ved bordet, er min dagsorden at reklamere for tegneskolen. Jeg glæder mig til at møde potentielle elever, som jeg har indtryk af, at der er en del af i disse miljøer. Min tese er, at mange visuelt mindet børn har det svært i det danske skolesystem, fordi de ikke bliver tilgodeset i undervisningsmiljøet. Det gør de ikke af modvilje fra systemets side, men fordi der måske sidder én elev i hver anden klasse på hver tredje årgang, der er visuelt mindet i en sådan grad, at de lærer bedst på en hel anden måde end de fleste andre. Derfor er det svært at tilgodese lige deres behov. På tegneskolen bliver de bevidste om denne måde at opfatte på i et miljø, hvor der er plads til alle. De elever vil jeg gerne have fat i.

Kunne du have fundet på at tage af sted som almindelig deltager til J-Popcon? 
Det kunne jeg måske godt - jeg er nysgerrig efter hvad der rør sig hos de unge. Så har jeg også været i Japan for et par år siden med min datter. Der slog det mig, at min indfaldsvinkel til landet var præget af de gamle Kurosawafilm, som jeg så så meget, da jeg var ung, mens min datters indfaldsvinkel var gennem manga. Jeg er fascineret af begge verdener.

Er det første gang, at du skal med til et arrangement i fanmiljøet omkring anime og manga?
Som tidligere nævnt, har jeg været i Farum. Desuden var min datter og jeg som sagt i Japan for 5 ½ år siden, hvor vi bl.a. besøgte nogle Pokémoncentre og var til premiere på Ariettys hemmelige verden. Det var en stor oplevelse, fordi vi fik reddet os de 2 sidste billetter til premieren. Køen var alen lang, så man kan sige, at folk var dedikeret ud i at se filmen.

Hvad siger din datter ellers til at have sin mor med til con? 
Vi kommer til at sidde ved hver vores bord, men bortset fra det, tror jeg, at hun syntes, det er ok, at jeg får indblik i en kultur og mangaverden, som hun er interesseret i. Som forælder tror jeg, at det er vigtigt at interessere sig for sine børns interesser fordomsfrit og på deres betingelser. Tænk, læring går begge veje på tværs af generationer. ;)

Hvordan er dine forventninger til J-Popcon 2015?
Jeg forventer, at mine elever får en stor oplevelse af at sidde ved bordet, at jeg får kontakt med en masse nye interessenter, og at jeg får mere indblik i denne verden.

Er der noget bestemt mht. ”denne verden”, som du håber på at blive klogere omkring?
Jeg har en tese om, at de unge har et godt sammenhold og er søde mod hinanden i det fællesskab, der er skabt omkring en kultur. Den vil jeg gerne have bekræftet. Sprogligt tror jeg, at der er en masse begreber, som de bruger i forbindelse med mangaverdenen, og som jeg ikke kender til. Her glæder jeg mig til at blive udfordret.

Er der noget du ser specielt frem til?
Alle de cosplayende unge mennesker, et stort show og atmosfæren.

Hvad synes du om programmet for connen?
Det ser fint varieret ud med mange intentioner.

Kan du uddybe, hvad du mener med ”med mange intentioner”? 
På papiret ser det ud til, at man gerne vil vise mange forskellige sider af japansk kultur med alt fra kampsport over sprogundervisning og tegnebord. Jeg håber, at de unge mennesker også bliver inspireret til at fordybe sig.

Er der nogle bestemte events, som du gerne vil overvære?
Jeg vil rigtigt gerne se cosplayshowet – det syntes jeg er rigtigt interessant.

Hvad synes du om prisen på de 395 kr. for at deltage til J-Popcon alle tre dage?
Jeg ved, at flere af mine elever har beklaget sig over, at det var så dyrt. Jeg synes også, det er mange penge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar