onsdag den 11. februar 2015

Interview med den nye formand Louisa

Det er lykkedes det mig at få en aftale omkring et interview i hus med J-Popcons eller nærmere J-Popkais nye formand Louisa Paulsen. Hun er 28 år og bor i København. Det er dog ikke mit første interview med hende. Sidste år i min optakt til J-Popcon 2014, interviewede jeg hende omkring at være arrangør. Dengang var hendes ansvarsområder receptionen og gopherne. Siden da er hun altså rykket opad.


Fortæl lidt om, hvordan det er at være formand for J-Popkai (i forhold til da du tidligere stod for reception og gophere).
Ud over at være med i bestyrelsen, som mødes ca. 1 gang om måneden, så går der da en del mere tid på at holde overblik over de forskellige grupper, som jeg ikke gjorde før. Jeg synes, det er en opgave der hører sig til formanden - at man mere eller mindre har styr på, hvad de forskellige grupper laver, hvor langt de er med opgaverne, og hvordan budgettet kører. Der er også nogle koordineringsopgaver med forskellige eksterne, bl.a. DGI-byen, som der skal ligges timer til, kontrakter der skal holdes styr på, større indkøb skal gennem mig (og bestyrelsen) osv.
Jeg har ikke rigtig styr på, hvor mange flere timer jeg bruger, da jeg også har påtaget mig nogle andre opgaver, der ikke er pga. formandsskabet. Men det er helt klart mærkbart flere timer om ugen, især her de sidste 4-5 måneder op til connen.

Er de månedlige bestyrelsesmøder fysiske møder?
Det svinger lidt. Vi prøver at mødes fysisk, men nogle gange kan det også fint fungere over Skype.

Hvilke opgaver har du påtaget dig ud over dem, der fulgte med formandskabet?
Jeg har bl.a. været med inde i PR-gruppen, står for sovesalen, lidt af temaet/udsmykning, en del mere af vores bestillings-/indkøbsarbejde osv. - og en masse andre små ting.

Hvorfor valgte du at stille op til posten som formand?
Jeg tænkte, det kunne være en sjov udfordring, og en måde hvorpå jeg kunne komme helt ind under huden, på hvordan planlægningen i løbet af året foregår. Så tænkte jeg, at jeg havde nogle evner og ideer, som kunne være med til forhåbentlig at gøre J-Popcon endnu bedre, både udadtil og indadtil.

Hvordan vil du selv sige, at du adskiller dig fra den forrige formand Niels Minamizawa Mathiesen, og hvordan minder I om hinanden?
Da jeg ikke har været med i bestyrelsen før nu, har jeg ikke den store viden om, hvordan Niels har ageret som formand i løbet af året og planlægningsdelen - og jeg har endnu ikke selv stået prøven som formand under connen. Så det er lidt svært for mig at sammenligne på nuværende tidspunkt. Men jeg vil nu sige, at jeg synes, vi begge er gode til at holde hovedet koldt i pressede situationer, og at vi begge har et ret godt energiniveau under connen. ;)

Hvor vil du gerne føre J-Popcon hen i fremtiden - altså hvad er dine ambitioner, drømme og forestillinger for connen? 
Selvom jeg ikke bare er en kransekagefigur, så er det en beslutning der tages i bestyrelsen. Dog med udgangspunkt i ideer og forslag fra resten af arrangørgruppen. Men mine egne drømme for connen er, at der kommer mere fokus på mangaen og det lidt ældre publikum (som jeg jo selv er en del af). Vi er startet lidt ud med at få vores gæster mere med i det i form af en større Artist Alley, og næste år ser jeg gerne, at vi få fingrene i en spændende manga-ka.

Hvis du frit kunne vælge, hvilken manga-ka ville du så hente hjem til J-Popcon?
Uhh, det er næsten for svært at skulle vælge. Af de mere kendte ville jeg nok gerne have Arakawa Hiromu, Kishimoto Masashi, Tite Kubo, Oda Eiichirō eller Konomi Takeshi. De er desværre ikke rigtig inden for vores budget, så det er mere drømmescenariet. ;)

Hvad er forskellen på bestyrelsen og arrangørerne, og er bestyrelsen også arrangører?
Bestyrelsen består af arrangører. Det er nogle af de tunge "drenge", som har været med i en del år efterhånden. Så de sidder med en god mængde erfaringer, og har derfor sidste ord i de store beslutninger. Da J-Popcon har den størrelse, vi har, så er det nødvendigt med flere arrangører end bare dem i bestyrelsen. Grunden til, at der er et max antal på bestyrelsesmedlemmer, er, så det er muligt at få diskuteret beslutninger igennem, hvilket kan være svært hvis alle arrangører, skal med ind over alt. Så det handler om de store træk på bestyrelsesniveau, og så er der arrangørgrupper til at tage sig af de mindre beslutninger inden for deres område.

Hvor mange medlemmer er der i bestyrelsen?
7

Er du den eneste af hunkøn i bestyrelsen?
Pt., ja. Der har været andre i løbet af årene, men jeg er den eneste lige nu.

Hvor mange arrangører er der pt., og hvordan er de fordelt på de forskellige ansvarsområder?
Vi har pt. 40 arrangører plus det løse. De er fordelt ud fra en kombination af, hvor mange der er brug for i gruppen, og hvor mange der har meldt sig til gruppen. Nogle grupper, såsom event, har behov for flere arrangører end eksempelvis garderoben eller biografen.

Hvem tæller I med som arrangører? 
Der er arrangørerne som er med til at planlægge connen i løbet af året, og så er der trustees, som ligger mellem gophere og arrangørerne. De lægger en stor mængde arbejde under selve connen, men er knap så meget med under forberedelser i løbet af året.

Hvilke tanker har I gjort jer omkring valget af tema? Både hvorfor J-Popcon fortsat skal have et tema, og hvorfor det blev Edo.
Vi fortsætter vores ide om at have et tema både for at give lidt ekstra til hver con, så de bliver deres egen, men også for at give det mere end et enkelt forsøg. De fleste gæster virkede til at kunne lide det sidste år, så derfor fortsætter vi med det. I år faldt valget så på Edo-perioden. Vi havde nogle andre temaer oppe at vende, men vi synes, at vi vil prøve at lægge lidt vægt på det japanske, fordi det kunne være fedt at give lidt andet japansk kultur end ”kun” popkultur til connen.

Hvordan vil temaet komme til udtryk? 
Vi har flere planer for udsmykningen af connen i temaet. Vi har bl.a. givet maid caféen en anden uniform i år. Vores eventhold har også gjort deres for at indarbejde temaet i vores paneler og konkurrencer. Desværre har vi jo nogle begrænsninger, ellers ville vi helt klart have puttet alle arrangørerne i kimonoer. ;)

Hvilke nye tiltag kan vi ellers forvente til den kommende J-Popcon?
Som noget nyt forsøger vi os med en sovesal, ovenikøbet på connens område! Det er kun en mindre sal i år, da vi lige skal have prøvet de praktisk ting af, før end vi kaster os ud i det helt store. Vi vil hellere tage evt. ”børnesygdomme” nu, hvor de er i en størrelsesorden, vi nemmere kan fikse og så have styr på tingene når vi står med flere end 200 pladser. Vi er også gået med i et europæisk con-samarbejde mod bootlegs i vores dealerroom, da vi gerne vil, at vores gæster kan vide sig sikre på at de ikke køber bootlegs. Ellers er der nogle mindre ting, såsom muligheden for VIP-pladser til cosplayshowet om lørdagen og et nyt set-up i receptionskøen (som gerne skulle få det til at glide bedre). Så har vi et event med japansk whisky til det ældre publikum.

Hvilke forventninger har du selv til J-Popcon 2015, og hvad ser du selv frem til? 
At overleve. ;) Ej, jeg håber da, at vores gæster får en rigtig god oplevelse. Jeg ser personligt frem til vores internationale gæster, især Mario, men ellers sådan lidt af det hele, som jeg nu får tid til det.

Hvilke opgaver har du under connen?
Først og fremmest at være formand med alt, hvad der nu hører til det. Desuden er jeg stadig overordnet ansvarlig for gophere og receptionen/check-ind, men jeg har heldigvis nogle, jeg kan uddelegere til, da jeg ikke selv kan stå der konstant i år, som jeg plejer. Men jeg får nok at se til. ;)

Hvis du skulle fremhæve nogle punkter ved lige præcis J-Popcon 2015, hvad skulle det så være?
Charles Martinet. Jeg vil så meget gerne have en omgang Mario Kart mod ham!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar