mandag den 15. oktober 2012

EuroCosplay står for døren - interview med Christina Andersen

For de fleste danske animefans, er efteråret trist og kedeligt uden aktiviteter, nu hvor J-Popcon er rykket til marts. For nogle enkelte står der dog snart en stor begivenhed for døren - nemlig London Expo og EuroCosplay. En af de personer, som ser frem mod det med spænding, har ventet i næsten et år. Det drejer sig om Christina Andersen, som kvalificerede sig ved J-Popcon 2011. Da vi bor tæt på hinanden, syntes jeg, at det var oplagt at lave et interview med hende, inden hun skal ud og repræsentere Danmark. Det er også hendes første gang til London Expo modsat SVScons repræsentant Karina Bremholm Abelin. Med det mener jeg ikke, at Karina tidligere har været repræsentant ved EuroCosplay, men hun har besøgt London Expo som gæst.

Hvordan føles det, at skulle repræsentere Danmark ved en international konkurrence?
Det var totalt surrealistisk, da jeg vandt - det er det sådan set stadigvæk. Jeg var meget overrasket over, at jeg blev udvalgt. Jeg synes, at det er rigtig spændende at skulle repræsentere Danmark. Jeg er både glad og spændt!

Hvordan har du det med, at du skal optræde solo og er af sted som solo repræsentant?
Det har jeg det sådan set fint med. Jeg synes det er lige så nemt at lave et act alene som sammen med nogen. Det kan desuden også være svært at finde en passende cosplay partner nogle gange, for man skal helst have samme forventninger og tilgang til cosplay. Det eneste minus ved kun at være en, er, at man ikke har en anden til motivere en til at arbejde på kostumet. Jeg har dog haft min mor til at holde mig i ørerne. Desuden har en af de andre repræsentanter til EuroCosplay lavet en Facebookgruppe, hvor vi kan motivere hinanden indeni og lære hinanden lidt at kende på forhånd.

Hvem skal du cosplaye til EuroCosplay, og hvorfor har du valgt denne karakter?
Jeg skal cosplaye en enchanter fra spillet Aion. Det er en bestemt "class" og ikke en specifik figur som så. Jeg har dog aldrig selv spillet spillet. ^^; Jeg forelskede mig bare i kostumet - jeg elsker at kigge på artwork og i artbooks, og da jeg så faldt over dette kostume, måtte jeg bare lave det. Kostumet passer desuden også godt til min egen personlige stil - jeg elsker f.eks. hatte, hvilket nok også var en af grundene til, at jeg faldt for det. Jeg tænkte også en lille smule på, hvordan det ville være at have kostumet på en hel dag. Kostumet har nok kostet ca. 800 kr at lave, så det har været forholdsvis billigt.
Efter min mening skal man også vælge et kostume, som passer til ens evner. Hvis jeg kunne ville jeg have lavet et Big Sister fra Bioshock kostume med en Little Sister siddende på skulderen. Det er bedre at lave et godt kostume, som ens evner rækker til end at lave noget stort og ekstremt, som så kun er halvfærdigt.

Til EuroCosplay bliver der lagt vægt på følgende områder: Accuracy, Construction, Performance. Hvor tror du, at du vil klare dig bedst?
Jeg er gået meget op i act delen. Jeg vil gerne lave et godt show og underholde folk. Jeg har valgt at bruge humor i mit act, fordi det kan være nemmere at forstå uden at kende historien, hvor figuren kommer fra. Jeg synes også, at jeg har nogle gode konstruktioner, men det er ikke min stærke side.  Når man laver et kostume ud fra et artwork, hvor man ikke kan se det hele, er der nogle, som vælger at "fortolke" kostumet og tilføje ekstra pynt. Jeg har arbejdet ud fra princippet: Less is more. Så når det kommer til Accuracy, håber jeg at kunne score nogle point, da jeg har forholdt mig meget tro til de refe- rencebilleder, jeg har kunne skaffe. Jeg har f.eks. fået nogle screen shots inde fra spillet, hvor man ser figuren fra flere vinkler, så jeg har kunne se kostumet hele vejen rundt.

Hvad glæder du dig mest til ved EuroCosplay?
At møde de andre cosplayere. Vi har jo allerede skrevet lidt sammen i Facebookgruppen, så jeg ser frem til fra at møde dem også. Jeg tror, det bliver sjovt og hyggeligt.

Hvor meget vidste du om EuroCosplay på forhånd?
Puha, intet nærmest. Jeg troede faktisk at EuroCosplay var kort for European Cosplay Gathering. XD Så jeg troede først, jeg havde kvalificeret mig til Paris. ^^;

Hvilke forventninger har du til London Expo? Hvor meget forventer du, at kunne nå og opleve af selve expoen?
Jeg tager det lidt som det kommer. Jeg håber selvfølgelig at opleve mest muligt af den, da det er mit første udenlandske arrangement. Jeg har dog i hvert fald fredag og søndag til at udforske expoen. Det bliver spændende at se, hvordan det foregår i et andet land, selvom London Expo jo reelt set ikke er en con som sådan. Jeg tror det er stort - det lyder stort! Jeg regner med at købe en del derovre. Jeg er især ude efter artbooks, figurer og manga. Jeg regner jo med, at der er et noget større udvalg end til danske cons.

Er der noget specielt du ser frem til ved London Expo? Nogen gæster eller områder?
Dr. Who alias Matt Smith! Det er helt klart fredags mål at møde ham. Jeg har også tænkt på at hoppe i et steam punk outfit fredag og så gå forbi steam punk området.
 Jeg ser også frem til Artist Alley området, da jeg er stor fan af originale ting, som det jo lyder til at være en del af til London Expo.

Ville du have besøgt London Expo, hvis du ikke havde kvalificeret dig til EuroCosplay?
Måske ikke i år men på et tidspunkt, da jeg gerne vil til at besøge nogle udenlandske conner.

Nogen gode råd til kommende EuroCosplay deltagere?
Lav lister - både pakkelister og arbejdslister. Det er en god ide at strukturere sit arbejde med kostumet og have styr på, hvad der skal laves. Det er også så rart, når man kan sætte kryds ud for noget, fordi det er færdigt. ^^ Jeg har nok flere råd, når jeg har været af sted.






Jeg er spændt på at se det færdige kostume og Christinas act. De sidste par år har London Expo hvis streamet direkte, men ellers er der også kommet optagelser på Youtube bagefter. Det er helt underligt ikke at skulle af sted i år, da jeg har været derovre de sidste 3 år. Jeg kan godt forstå, at Christina glæder sig. Det er helt klart en oplevelse både at være til London Expo og være med som deltager ved EuroCosplay. Jeg vil ønske både Christina og Karina alt held og lykke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar