lørdag den 28. juli 2012

Turen gik til Japan - del 3: Tokyo

Japan byder på mange forskellige seværdigheder. Der er selvfølgelig en masse forskellige shrines, templer og slotte, man kan se. Der er flot natur og skønne haver. Skal der ske noget mere, kan man tage en tur i forlystelsespark. Man kan også gå på generel byvandring og bare se på byen, dens bygninger og dens indbyggere. Jeg var på sightseeing følgende steder på turen: Tokyo, Nikko, Osaka, Nara, Himeji og Hiroshima. Jeg valgte at springe Kyoto over, da jeg havde set meget der, første gang jeg var af sted, men det er også helt klart en by, man bør besøge.
Da jeg begyndte på dette blogindlæg, havde jeg egentlig tænkt mig at dække alle steder i en omgang, men jeg kan se, at det hvis ville gå hen og blive et meget langt indlæg, da det jeg har skrevet om Tokyo allerede fylder en god sjat. Så I får sightseeing af flere omgange. 

Selvom Tokyo er en storby eller måske netop derfor, er der massere af grønne områder, templer og shrines inde i byen. Når man går ned af en gade, kan der ligge et lille shrine imellem to højhuse. Tokyo er en by, hvor man sagtens kan få en hel dag til at gå med bare at gå på random vandring i byen.


Der er dog stadig nogle ting, som jeg vil anbefale, at man besøger. Sensoji temple er en af dem. Det ligger i Asakusa området ikke så langt væk fra Akihabara. Området omkring Sensoji er fyldt med boder hele vejen op til templet. Til templet hører også en lille have. Man kan sagtens bruge en halv dag på Sensoji og området omkring. Der er mange ting at se og tage billeder af. Det er også i dette område, at man kan finde monja, som jeg nævnte i mit blogindlæg om mad. Således kan en tur til Sensoji rundes af med monja til frokost. ^^

Kyoto er egentlig byen, hvor man ser på templer og shrines, men vil man gerne besøge et shrine i Tokyo er Meiji Shrine en mulighed. Jeg anbefaler, at man gør det en søndag, da der så er mulighed for, at man bliver shanghajet af japanske studerende, der gerne vil øve deres engelsk og derfor tilbyder at vise en rundt. ^^ Besøget til Meiji Shrine kan nemt kombineres med en tur i Yoyogi Park.

En anden velbesøgt turistattraktion er Tokyo Tower. Er man til høje bygninger og flot udsigt, bør man tage en tur op i Tokyo Tower. Jeg synes dog ikke det er et must, da det ikke adskiller sig så meget fra andre høje bygninger, man kan besøge rundt omkring i verdenen. Man bør dog opleve Tokyo Tower efter mørkets frembrud og se, hvordan den lyser op i bylandskaber. Dagen kan afsluttes med en tur hen til evt. op i Tokyo Tower, hvor man også kan nyde en crépe med forskelligt lækkert fyld. ^^

Vil man gerne lære mere om Tokyos historie og arkitektur anbefaler jeg Edo Tokyo Museum og Edo Tokyo Open Air Museum. Det første er et museum lokaliseret i den østlige del af Tokyo. Derinde kan man bl.a. se replika af gamle bygninger og modeludgaver af byområder. Museet skulle desuden være et af dem med "god" engelsk skiltning. Der var da også engelsk skiltning ved alle ting, den var bare meget simplificeret af og til. XD (Der står kun "sword" på engelsk på billedet.) Man kan sagtens nå igennem museet på 1-1,5 time, men nærstuderer man det hele, kan man godt bruge flere timer derinde.
Edo Tokyo Open Air Museum kan sammenlignes med Den gamle by i Århus - bare i meget større skala. "This museum aims to relocate, reconstruct, preserve and exhibit historical buildings of great cultural value that are impossible to preserve at their actual places as well as to inherit these valuable cultural heritages to future generations." På trods af, at bygningerne skal bevares, kan man komme indenfor i stort set alle sammen og se hvordan japanerne har boet i forskellige tidsaldre - men pas på hovedet! Der er også en gammel badeanstalt, som skulle have inspireret Hayao Miyazaki, da han lavede Chihiro og heksene. Vi så også et lokale med en masse små skuffer, som også har været inspiration til filmen. Jeg anbefaler at tage tøj på, der dækker meget af kroppen, når man besøger Open Air, da man ellers kan komme hjem med rigtig mange insektbid/stik.


Er man ikke så meget til det historiske men mere til teknologi og innovation, så kan jeg anbefale et besøg på Miraikan. (Ja, det er det museum de to søskende besøger i Tokyo Magnitude 8.0.) Museet ligger i Odaiba og giver altså også anledning til at se et andet område af Tokyo. Miraikan har ikke kun ting at se på, men man kan også prøve forskellige ting, hvilket gør museet populært blandt børnefamilier. Da vi besøgte museet, var der også en specialudstilling med en hvis nuttethedsfaktor.


Morten mente, at jeg også skulle inkludere toiletmuseet, så det gør jeg. Vil man gerne besøge et alternativt museum, som faktisk giver indblik i nutidens japanske hjem, kan man besøge Toto Super Space. Det er dog mere et showroom end et museum, hvor man kan se på high tech toiletter, badeværelser og køkkener. Det giver et indblik i hvor meget japanerne går op i at udnytte alt pladsen i et køkken. Da showroomet ligger på 27. etage, kan man nyde udsigten over Shinjuku i samme omgang.

Tokyo har sit eget Disney Resort, som er delt op i Tokyo Disneyland og Tokyo DisneySea. Vi valgte dog alle at springe det over, da vi syntes at prisen var lige pebret nok. Sammen med 4 andre var jeg en tur i en anden forlystelsespark. Dette var på ingen måde planlagt, men da vi søgte ly for regnen opdagede vi den indendørs forlystelsespark Joypolis og tænkte - hey, det passer jo perfekt til vejret. Attraktionerne spænder mellem små 3D biografer, rutsjebaner, skydespil og ting der snurrer en rundt. Joypolis er på ingen måde et must see i Tokyo, men det var fint tidsfordriv på en meget regnvåd dag. Vær dog beredt på at stå i kø meget længe til visse af attraktionerne.

Dette er blot udpluk fra alt det, man kan opleve i Tokyo. Jeg anbefaler også, at man besøger et par parker - hvilke afhænger af, om man er til vestlige eller japansk udsmykkede parker. Der er også mange flere museer af forskellig art. Jeg anbefaler, at man laver research hjemmefra og får fundet nogle ting, som man virkelig gerne vil besøge, hvorefter man begynder at se på, hvordan de kan kombineres. Det er også en rigtig god ide at medbringe et par forskellige guidebøger. For Tokyo anbefaler jeg TimeOut Tokyo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar