tirsdag den 10. juli 2012

Ny japansk festival

De fleste i miljøet har nok hørt om Sakura festival i København. Til august får København dog endnu en japansk festival. På hjemmesiden kaldes den både Japan Festival og Den japanske Festival. Den finder sted samme weekend som Genki (17-19. august) men har dog kun åbent lørdag-søndag (18-19. august). Det virker for mig som en ret dårlig placering, men måske kender arrangørerne af Japan Festival ikke til Genki - ellers virker valget af datoer i hvert fald ikke særlig gennemtænkt. Genki tiltrækker måske ikke samme publikum som Japan Festival, men jeg tror, at mange af Genkis deltagere kunne være interesseret i at besøge Japan Festival. Japan Festival foregår i Forum, København, så en gruppe venner og jeg planlægger at kombinere de to ting, nu vi skal over på øen. 

Japan Festival vil byde på en række forskellige boder og sceneshows. Man kan bl.a. opleve taiko (japansk trommeshow), traditionel japansk dans og modeshows. Programmet bliver offentliggjort den 1. august. Selvom festivalen (måske/måske ikke) kender til Genki, anerkender den cosplay, som får sin helt egen afdeling. Udstillerne/boderne vil være inddelt i tre grupper: 
1. "Vi tilbyder japansk kvalitet" - japanske firmaer eller importører af japanske produkter, sværd og knive
2. "Vi har succes i Japan" - danske firmaer med eksport til Japan
3. "Vi servicerer på Japan" - f.eks. konsulenttjenester, ambassaderne, japanske spiser og rejser til Japan
Der er udbudt 117 boder,  om de alle bliver fyldt vil tiden vise. Ambitionerne er dog høje. Budgettet er lagt efter 30.000 besøgende. Det er et væsentligt højere tal end til de danske conner, hvor J-Popcon, hvis har været oppe på 2.400-2.500 sidste år. Det er selvfølgelig også et meget bredere publikum, som Japan festival appellerer til.

Entré for en dag koster 170 + gebyrer - i alt 175 kr. Køber man billet til begge dage bliver det dog kun 245 kr inkl. gebyrer. For børn i alderen 5-14 år er dagsprisen 90 kr. inkl. gebyrer. Børn under 5 år er gratis.

5 kommentarer:

  1. Man skal måske ikke bedømme noget ud fra dens udseende, men den hjemmeside skræmmer mig allerede lidt væk.
    Men igen det er nok ikke det jeg burde bedømme det her på. Men når man går ud og booker Forum til et arrangement, så burde man måske også have råd til at kaste et par tusind kr efter en ordenlig hjemmeside ville jeg mene.

    Jeg syntes da det lyder ganske spændene, og deres mål om at ramme de 30.000 gæster, det er måske ikke deres største problem da de sigter bredere og har Forum, der jo er et 'brand' i sig selv som sælger.

    Det er ærgeligt de ikke har lavet et ordenligt fodarbejde og undersøgt om det lå andre cons oven i deres arrangement.

    Det bliver da interesserende om de klare det.

    SvarSlet
  2. De forventer derudover 100.000 indenfor få år... wtf...

    SvarSlet
  3. Det er også den samme weekend som Copenhagen pride, som blandt andet byder på en af de største parader igennem Københavns gader, som plejer at tiltrække en hel del mennesker.
    Har også skrevet til dem og fortalt at der ligger en con og pride samme weekend, de var dog ret ligeglade med det, hvilket virker meget underligt.
    Har selv haft noget at gøre med dem før, og må desværre sige jeg ikke har den store tillid til at det går godt, men er da helt klart også spændt på at se hvad det ender med, Og er da altid fedt med flere tilbud :3

    SvarSlet
  4. Forventer 100000 besøgende til så smalt et event som endda koster 170 kroner? De er jo helt virkelighedsfjerne (hvilket valget af dato godt kunne tyde på) ... Eller måske prøver de netop at slippe for alle os otaku'er? ;-p

    SvarSlet
  5. @joachip
    Jeg tror ikke at de prøver at slippe af med otaku'er, siden deres side indeholder en cosplay afdeling, og de fortæller de har en hel afdeling kun til cosplay (med hvilke butikker ved jeg ikke, men de mest kendte må vel være til Genki)

    Hele begivenheden virker amatør-agtig for at være ærlig... Deres hjemmeside layout er en lang side, uden nogen form for menu, og det er skrevet i meget dårligt dansk. Dette kan dog være fordi de selv er japanske, hvilket er et plus :P
    De reklamerer for at de har traditionel japansk dans, den største i Norden indtil videre, men de har taget et billede fra Sakura Festivalen? Det er lidt... mærkeligt... Hvorfor ikke tage et billede af danserne, eller et maleri med danseri?
    De ser også ud til at være glade for ordet "overflødighedshorn" XD
    Jeg kan huske jeg modtog en brochure til Sakura, og jeg synes det er en fremragende idé at udlevere dem ved nogle af de større con'er. Jeg kan desværre også huske da jeg satte mig ind i min mors bil og hun spurgte om jeg ikke også skulle med til Japan Festival, men jeg sagde nej fordi det var samme weekend som Genki...
    Det var lidt ærgeligt :(
    Jeg håber de får lyttet til noget feedback fra gæsterne, fordi hvis de gør, så er jeg sikker på at Japan Festival kommer til at være et stort hit på et tidspunkt.

    De skulle måske også overveje at lave mindre i år, og sænke billetprisen. Jeg ved godt der er mange con'er at konkurrere med, men hvis de virkelig planlægger med begejstring og viljestyrke, så vil con'en få en hel speciel stemning (som jeg synes at Genki har fordi at Allan er så ivrig :P)

    SvarSlet