lørdag den 30. juni 2012

Turen gik til Japan - del 1: Pris

For mange (læs: skoleelever og studerende) er der dømt sommerferie de næste mange uger. Mange drømmer nok om en rejse til Japan. Jeg har besøgt landet 2 gange - senest sidste år. Sammen med min kæreste og 10 venner var jeg af sted i 26 dage. Det var en virkelig fed tur fyldt med en masse spændende oplevelser. I dette blogindlæg vil jeg give jer et indblik i nogle af de praktiske ting med hensyn til vores tur. Jeg planlægger så at komme omkring andre dele af rejsen i senere blogindlæg.

1. Pris
Mange tænker nok, at en rejse til Japan er forfærdelig dyr. Det kan den også nemt gå hen og blive, men det afhænger alt sammen af:
- hvornår man køber flybillet,
- hvor man ønsker at bo (og evt. hvornår man booker det)
- sæsonen man rejser i, 
- yenkursen, (den kan man dog ikke rigtig gøre noget ved)
- hvad og hvor tit man spiser,
og ikke mindst hvor meget man shopper. 

1.1 Flybilletter
Vi købte flybillet ca. 8 måneder før afrejse. Rejser man en stor gruppe sammen, anbefaler jeg at få booket sæder ved siden af hinanden, inden I står i lufthavnen. Prisen for flybillet Kastrup-Narita, Tokyo var ca. 5400 kr.
Da vi var så stor en gruppe valgte vi at bo på hoteller i stedet for hostels. Man kan dog spare en del, hvis man vælger hostel og ikke har noget imod de meget små rum og at dele bad med andre. Vi boede på 3 forskellige hoteller: 
- Hotel Edoya (traditionelt japansk) 7 nætter: ca. 1800 kr. (vi fik lidt jordskælvsrabat)
- Business Hotel Nissei (vestligt) 6 nætter: ca. 2700 kr.
- Shibuya Tobu Hotel (vestligt) 11 nætter: ca. 2200 kr.

1.2 Hoteller
Jeg kan varmt anbefale Hotel Edoya. Vi havde meget mere plads på 4-mands- værelserne der, morgenmaden var god og placeringen rigtig fin (i forhold til vores aktiviteter aka. Akihabara). ^^ Drengene var desuden rigtig glade for det store japanske fællesbad på øverste etage. (Okay, det lyder forkert/skummelt... Badet var kønsopdelt, så det var ikke derfor. :p Jeg tror, det skyldtes pladsen.)


Business Hotel Nissei havde en elendig morgenmad, værelserne var fine nok, men det bedste var placeringen nær Namba Walk og Den Den Town i Osaka. På dette hotel fandt vi en del engrish.


Da vi ankom til Shibuya Tobu Hotel, kunne vi tydeligt mærke, at vi var kommet til en anden bydel i Tokyo. Raten mellem mænd og kvinder gik fra at være ca. 90% nørder til at være 90% piger/kvinder. XD Det var fint at prøve at bo i en anden bydel, men hører man til den nørdede slags, vil man føle sig mere hjemme i det nordøstlige område af Tokyo. Hotellet hørte til den lidt finere slags, og både morgen- og aftenbuffeten var også ret fancy. De skulle dog også begge to tilkøbes ved siden af. Vi måtte heller ikke spille Dominion i lobbyen i dagstimerne... :( Placeringen var god i forhold til tøjshopping, karaoke, og Shibuya station er forbundet med mange undergrundsruter. De lagde ens tøj og tøjdyr pænt på sengen, når de gjorde værelset rent. ^^


1.3 Sæson
Hotelpriserne er meget afhængige af sæsonen. Sakura sæsonen er en af de dyreste at rejse i. Det samme gælder Golden Week. Vær generelt opmærksom på helligdage og højtider, når du planlægger din rejse - både hvornår de falder og hvornår de bliver afviklet i den by du befinder dig i.

1.4 Kurs
Yenkursen har meget at sige omkring den samlede pris. Jo lavere den er des bedre. Pt. står yen'en i 7,4 - puuha. Sidste sommer stod den i ca. 6,6. Det er måske ikke så stor en forskel, men i længden betyder det altså en del. Da jeg var af sted i 2008, var yen'en faktisk helt nede i 4,8. Sammenligning: 27000 yen for overnatning på Hotel Edoya
- yenkurs 6,6: 1782 kr.
- yenkurs 7,4: 1998 kr.
- yenkurs 4,8: 1296 kr.


De to sidste dele under "Pris": mad og shopping får deres egne blogindlæg, da jeg forestiller mig, at jeg sikkert kan skrive en god del (og/eller poste mange billeder) til de to emner. Der er også nogle flere praktiske ting, som jeg endnu ikke har været inde på. "Turen gik til Japan" blogindlæggene vil ikke komme direkte efter hinanden ligesom SVS conrapportdelene gjorde. Jeg vil derimod komme med dem, når der ikke lige er andet i miljøet, som har min opmærksomhed.

1 kommentar: